tisdag 16 oktober 2012

Vill vara pojke

När jag mindre var min favoritbok Alanna av Tamora Pierce. Den handlar om en tjej på medeltiden som inte vill skickas till ett kloster för att uppfostras till en dam så hon byter plats med sin tvillingbror som inte vill åka till hovet för att bli riddare. Alanna blir Alan och tvillingbrodern blir magiker på klostret. Som page måste Alanna försöka att matcha killarnas styrka, lära sig en riddares väg samt försöka att dölja sitt kön.

Jag älskade den boken, ett riktigt bra boktips. Alanna var så cool och hennes liv i huvudstaden så äventyrsfyllt. En värld där heroism och maktspel och spänning, men bara för männen. Det är enbart Alanna i hela boken som är av kvinnligt kön, förutom hennes katt och små små bikaraktärer. Kvinnorna bor antingen på gården eller är inlåsta i kloster, och det är väl lite det som boken handlar om, att hon bryter gränser och smiter undan riktlinjerna. Det kanske är därför jag gillar boken, jag har alltid varit för jämställdhet och inte förstått varför vi ska dela upp oss, män och kvinnor, så grovt.

Men tyvärr så lever det kvar till viss del. Vi läser fortfarande om riddare på vita hästar och prinsessor i torn i barnböcker, även om det minskar. Jag gillar de nyare Disney filmerna som "Trassel" och "Prinsessan och grodan", där är det kvinnorna som kämpar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar