söndag 18 november 2012

Dantes inferno - Sena läxor

Jag slår upp ögonen till ljudet av skrapet från penna på papper och klickandet från fingrar på tangenter.

Framför mig har jag ett litet, dunkelt rum, utan fönster och med tre svaga lampor hängandes från taket. Det är kvavt. Jag sitter med ryggen mot en vägg och ser människor som sitter vid varsitt bord, där böcker ligger travade på varandra i mängder. De sitter med näsan i en bok samtidigt som de febrilt antecknar för hand eller skriver på en dator. Ingen säger ett ord.

Dörren längs bak i rummet slår upp och en person i högklackat kommer in, hennes steg dånar och människorna vid borden ökar tempot ytterligare. När den högklackade befinner sig längst fram säger hon lugnt, men bestämt:
"Inlämning."
Hon börjar gå utmed raderna och samla in papprena som de stressade snabbt krafsar ihop, för att sedan gå ut ur klassrummet. Alla fortsatte med knattrandet.

Jag ställer mig upp och går fram till en skallig man med runda glasögon, han har en svart polotröja och beiga byxor på sig.
"Vad gör du här? Och vad är det här för ställe?", frågar jag Steve Jobbs.
Han tittar upp på mig med trötta ögon och svarar:
"Vi sitter här för att vi har lämnat in läxor försent under vår livstid. Vi har skippat att göra läxorna när vi borde och träffat kompisar eller suttit framför Facebook istället. Jag gjorde inte mina läxor, jag hoppade av skolan, och nu är jag fast här att förevigt jagas av deadline efter deadline, läxa efter läxa."

Det är kvavt. Så mycket läxor. Inget kul. Ingenstans att fly. Fast på dessa stolar i all evighet. Jag har syndat denna synd. Ingen luft.
Det är här jag kommer att hamna i slutändan!


-"-"-"-"-"-


Vi har läst om Dantes La Divina Commedia (inferno) på svenskan. Mestadels den andra delen av trion som handlar om de nio helveten.
Blogguppgiften var att skriva om en egen synd och ett eget helvete. Jag är ingen hejare på att få in läxor och hemarbeten i tid. Denna blogguppgift skulle varit klar för flera veckor sedan...

Resten får ni tolka själva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar